menü
látogatók
1 látogató van itt.

Legtöbb látogató: 127
2012.10.16. 19:21
www.martialarts.hu - harcmuvűvészeti és kultúrális portál
linkweb.hu TopSite.hu - A web legjobbjai. LinkBank Sport.wyw.hu - Sport Linkek A magyar linkjegyzék Linkkatalógus
[ olvasnivaló » Egy beszélgetés Takamatsu sensei-ről ]

Egy beszélgetés Takamatsu sensei-ről


"Először 27 éves koromban találkoztam Takamatsu sensei-jel. Bölcsesség áramlott belőle. Semmi ijesztő, csak bölcsesség. Takamatsu sensei tíz éven át vandorolt Kínában, a technikákat csatákban alkalmazva. Így amikor tanított, tapasztalatból beszélt. Hogy vonaglott meg így, vagy halt meg úgy egy test."

Így kezdődött Hatsumi sensei február 13-ai beszéde tanítójáról, Takamatsu sensei-ről. A beszéd - amit felvettek filmre későbbi kiadáshoz (egy angol rábeszélős változat is lesz valamikor a jövőben) - egy ember beszámolója egy sajnos viszonylag ismeretlen mesterről. Az este Hatsumi sensei beszédével kezdődött, majd következett egy kis filmlejátszás, s végül kb. 30 percnyi kérdés-válasszal végződött. Minthogy mindenféle fényképezés és felvétel tiltva volt, ez a beszámoló emlékezetből van, s tartalmazza Hatsumi sensei mondanivalójának értelmezésemet (egy kiváló teljesítmény önmagában azok számára, akik tudnak japánul és hallották már beszélni). Amikor a hivatalos angol fordítást kiadják, s kiderül, hogy rosszul mondtam, kérem óvatosan bánjatok velem. Csak egy ember vagyok, s nincs belső magnóm visszatekerni ellenőrzés céljából. A tőlem telhető legjobbat nyújtottam egy összefüggő fordításért, de minden az emlékezetre van utalva. Az idézőjelben levő megyjegyzések Hatsumi sensei-é, zárójelben pedig a saját gondolataim és megjegyzéseim vannak, a többi elbeszélés. Minden további nélkül...

Hatsumi sensei beszédét Takamatsu sensei festészet iránti szeretetével kezdte, s megállapította, szerinte a festészet a hosszú élet egyik jelentése. "Ezért kezdtem jómagam is festeni." A kiállító terembe való belépéskor nem lehetett nem észrevenni a kiállított fényképeket és festményeket. Hatsumi sensei hozott magával egy kollázst fekete-fehér fotókkal tanítójáról, ezek közül néhány őt ábrázolta amint Takamatsu sensei-jel kujit (kéz alakzat) csinálnak. Közülük több is szerepel Hatsumi sensei könyveiben. Ezenkívül az asztalon volt még két bekeretezett kép, melyeknek mérete kb. 2X3 láb volt. Az egyik egy portré volt, melyet Hatsumi sensei tanítójáról fejezett be egy évvel a halála előtt.

Hatsumi sensei körülbelül tíz perc alatt mutatta meg az elhozott műveket, megjegyzéssel fűszerezve, amennyiben szükséges volt. Hatsumi sensei bal oldalán több japán festmény feküdt, egyik a másikon. Amikor valamelyikről abbahagyta a beszédet, levette, s egy másik jött elő. (Mint egy hagymapucolás.) Amelyik a számomra a legszebbnek tűnt egy magányos darut ábrázolt, mely méltóságosan állt, s tollazata egy kicsit pirosas volt. (Meglepődtem, amikor azt mondta, hogy mindössze 200 perc alatt festette!) Mindegyik festmény a természetre összpontosított. Későbbi megjegyzése miszerint "a Taijutsu ... a természet" több szemet is a művekre fordított, amit volt oly kedves megosztani velünk.

Egyszercsak egy idősebb urat odahívott, hogy tiizetesebben vizsgáljon meg egy művet. Azt hiszem egy kimonóba öltözött ember volt. Az idős ember hirtelen meglepetést mutatott a látottak miatt. Hatsumi sensei elmagyarázta, hogy több szexuális pozícióban levő párt rejtett el a kimonó mintájában! (Emberek, micsoda kellemes meglepetés!)

"Habár nem hoztam el őket magammal, otthon megvan egy ládában minden levél, amit Takamatsu sensei adott. Még minidig elő szoktam venni őket és végig olvasom. Még ma is találok új dolgokat, amit mondani akart!" (Hatsumi sensei hasonló megyjegyzést tett a Sanmyaku újra és újraolvasására. Mindannyiunkat ösztönöz, hogy szerezzünk be egy-egy példányt, s nézzük át őket ahogy fejlődünk.)

(Valamikor az este folyamán a mikrofonok elkezdtek recsegni és sípolni. Teljesen kizökkentette beszéde ritmusából. Három izgatott szervező rohangált körbe elnézést kérve tőle, oda-vissza, de Hatsumi sensei nem mutatta türelmetlenségnek jelét.) "Hozzászoktam ezekhez a dolgokhoz, a médiával foglalkozni és televízióban megjelenni. Ilyen mindig előfordul." Kérdéseket várt, de a hallgatóság csendben maradt, s jobban zavarta az ordító mikrofon, mint őt. Időpazarlás helyett Hatsumi sensei úgy döntött, hogy amíg a mikrofon rossz, néhány Takamatsu senseihez nem kapcsolódó személyes eseményt mesél el.

Beszélt Dublinról... jó Guinness-ről. "Annyira jó volt az az anyag azokban a magas poharakban. Annyira más mint a Japánban kapható Guinness. Itt az ital mindig túl meleg, a helyiség túl forró, és az szörnyű. De Dublinban a nedves, hideg időjárásban a tökéletes hőmérsékleten felséges. Ha azt mondod, hogy valami más írországi vidékről jössz, az emberek azt fogják mondani, hogy a helyi Guinness szörnyű, de ott adják a legjobb Guinness-t az országban, ahonnan jöttél. A mindenit, elég ittasak lettunk... Manapság vannak az Egyesült Királyságban emberek, akik a Guinness-t egészségügyi célokra használják." (Közülünk nyilvánvalóan jónéhányan nem számítottak arra, hogy egy ninujutsu nagymestertől fogunk a sör egészségügyi hasznairól hallani, de mint mindenki tudja, Hatsumi sensei tele van meglepetésekkel.)

(Arról a dublini balesetről is mesélt, amiről már sokan hallottak.) "Néhány kardtechnikát készültem bemutatni. Felvettem egy közeli fémkardot, előhúztam a pengének egy részét, ellenőriztem az ujjannnal. Nem volt éles, így úgy döntöttem, használni fogom a bemutatóra. Legsúlyosabb hibám az volt, hogy nem ellenőriztem az egész pengét. A pengét Noguchi sensei nyakának hátára fektettem és - huss! -, egy két hüvelyk hosszú sebet ejtettem a nyakán. "Hatsumi sensei könnyedén nevetett. (Noguchi sensei-en - aki szintén nevetett - még mindig látszott a forradás. Hatsumi sensei néhány héttel ezelőtt figyelmeztetett minket gyakorlás közben : "Jegyezzétek meg, hogy a gyakorlásra és a harcra készült kardok különböznek. Mindig bizonyosodjatok meg a gyakorló penge tompaságáról.")

Amint megcsinálták a mikrofont, egy újat erősítettek rá. Azt mondta, "Vizsgálja meg, ellenőrizze. Működik?", de a választ még sem várva visszafordult a közönséghez, s folytatta történeteit Takamatsu sensei-ről - pontosan ott, ahol tíz perccel azelőtt abbahagyta! Rettentően szórakoztató volt nézni, hogy valaki mennyire nem foglalkozik jelentéktelen dolgokkal. Nyilván azzal sem foglalkozott, hogy a kamera ment vagy nem. Azon sem tűnődött, hogy "Hol is tartottam?", ahogy sokan közülünk tennék.

"Egyszer elmentem Takamatsu sensei-hez, azt mondta, üljek le, van számomra valamije. Azon tűnődtem, mi lehet az, s zavart, hogy kapok tőle valamit. Valanni furcsát éreztem, így oldalra gurultam, aztán a padlóra estem. Onnan is elgurultam, s körülnéztem. Takamatsu sensei-nél egy kard volt, miegpróbált rám lesújtani. Mosolygott és azt mondta : "Jól van.". Aztán nekem adta kézirat tekercseit. Egy évvel később meghalt." Íme néhány dolog, amit Hatsumi sensei érintett beszéde folyamán, s felszínesen megrnaradtak az emlékezetemben:

- gyógyítani orvosság nélkül, mint a háborús időkben (lásd kérdések és válaszok, később)
- egy ember, akit felvágtak Kínában, felhúzta belső szerveit, összevarrták és hosszú termékeny életet élt
- a tényről, miszerint ő fiatal korában sohasem ivott. Annak ellenére, hogy Takamatsu sensei feleségétől mindig kapott valami italt, mikor az otthonába ment, sose nyúlt hozzá.
- a lábak óvása a hidegtől (lásd a megjegyzéseket a végén)
- férfiasság és erő (lásd a megjegyzéseket a végén)

FILMVETÍTÉS. Sajnos az estének ezen része nem lesz rajta az eladásra készült videón. Elnézést. A kamerákat kikapcsolták erre a részre, s az emberek felálltak helyükről és a falakhoz mentek, hogy jobban láthassanak.

"Eredetileg 8 mm-es filmen volt. Áttettem video szalagra." Mivel a videón nem volt hang, Hatsumi sensei személyesen mesélt. Arról mesélt, hogy Takamatsu sensei miként magyarázta a technika kivitelezését, miközben csinálta. (Ezt a videót nyilván nem a köznek szánta mint tréning filmet. Meghívtak minket, hogy megnézzünk egy bizalmas eszmecserét egy mester és három tanítványa között.) A film fekete-fehér, talán tizenöt perc hosszú volt. Mivel az egyik tanítvány mindig filmezett (először Hatsumi sensei) Hatsumi körülbelül öt perc után látszott. (Érdekesnek találtam, hogy mindannyian fehér git viseltek. Ott ültem azon tűnődve, hogy mikor jött be a fekete és az emblémák iránti vonzódás, de ezt a világi kérdést nem tette fel senki.)

Hatsumi sensei ismét felhívta a figyelmet Takamatsu sensei ujjaira, amikor a kamera kinagyította, amint egy bo-t tartott. Korábban, miután már megjavították a mikrofont, Hatsumi sensei megemlítette tanítójának az ujjait. "Az ujjai nagyon vastagok voltak, talán 3 mm is. De a kezei nagyon erősek és rugalmasak voltak." (Ez a kijelentés nagyon furcsán hatott, így utána néztem. Arra jutottam, hogy Hatsumi sensei valószínűleg tévesen használta az "ujj" szót, minden bizonnyal "ujjkörmöt" akart mondani. Kétségkívül, Takamatsu sensei gyakran edzet úgy, hogy leszedte egy fa kérgét, körmein ez látszott is.) Az a személy a képernyőn annyira gyorsan és folyamatosan forgatta a bo-t és csapott vele, hogy elképesztő volt nézni. A gyakorlás kint volt a füvön. Három tanítvány volt, beleértve Hatsumi-t , aki ... hogy is mondjam ... nem volt még harminc éves és azóta fejlődött. (Egy fiatal Hatsumi-t látva olyan dolgokat csinálni, amiket mi is csinálunk gyakorlás közben, megerősítette lelkemet és akaratomat. Észrevettem valami ostoba nyilvánvalóságot, ami eddig általában nem ismert: az egyedüli módja a fejlődésnek a gyakorlás, és ha Hatsumi el tudodt jutni arról a szintről amin a videón volt a mai kecsességéig, én is tudok fejlődni. Néha kellenek ilyen dolgok ösztönözni.)

Sok fegyver szerepelt : bo, naginata, kard, jutte és kötél súlyokkal a végén (egy gyakorló kusarifundo). Amikor az a részlet következett a filmen, mikor Takamatsu sensei forgatja a kötelet, Hatsumi sensei felnevetett és hozzátette: "Ez volt az egyik legveszélyesebb. Az a kötél már rohadt, Takamatsu sensei fonta össze, darabok vállak le róla. Azt hittem el fog szakadni, de a sensei kitűnően kezelte. Fontos ismerni a fegyvereidet, amikor használod őket."

Körülbelül a film felénél kezdődött a taijutsu. Ezt találtam a film legérdekesebb részének. Néhány technika Kihon Happo volt, de más volt, mint ahogyan manapság a legtöbben csinálják. Például a ganseki nage a külső kézen kezdődött, nem a belsőn.

Aztán néhányan összegyűltünk a hallban. Többen megjegyezték a különbségeket, de mindannyiunkat lenyűgözött Takamatsu sensei sebessége és ereje, kora ellenére. "Bárcsak órákig elmerülhetnék azokon a technikákon a filmben, de ez a film nem lesz kapható, igaz?" kérdezte fellengzősen egy buzgó. Igazán remélem, hogy mindannyiótoknak lesz lehetősége megnézni azt a filmet.

MEGJEGYZÉSEK: Takamatsu sensei mozgása feltűnően különbözött az általam eddig látottaktól. Lehetett látni benne a harcost, a láthatóan 5 láb, 100 fontos vékony felépítése ellenére. 70 vagy 80 éves lehetett, kopaszodó és vékony. Ott ültem azon töprengve, hogy ki hasonlít rá magasságban, súlyban, felépítésben, de az egyetlen ember, aki igazán eszembe jutott, Ueshiba Morihei volt, az Aikido alapítója. Ha élképzeled Ueshibát szakáll nélkül, lehet valami fogalmad Takamatsu termetéről. Ha nem lenne nála fegyver és gi, úgy nézne ki mint azok a törékeny kis emberek, akik minden éjszaka a pályaudvarokon söpörnek fel; de semmi esetre sem volt törékeny. Megjelenése egyáltalán nem mutatta harcművészi nagyságát. Technikái folyamatosak voltak, de a fizikátlansága meglepett. Testek repültek és fegyverek süvítettek. Hogy amerikai nyelvhasználatommal éljek, Takamatsu sensei nem az a típus volt, akivel kikezdenék, 80 éves kora ellenére sem. Hatsumi sensei hozzátette: "Amint láthatjátok, a tanítás és a gyakorlás akkor ember az emberrel történt. Tanításom már nem ember az emberrel a nagy létszám miatt, de nem csak Japánban, hanem szerte a világon (közel 10,000 gyakorló). Bár nem kell, hogy ez elszomorítson. Visszatérve az ember az emberrel tanításra, eggyé kell nőnünk, és nem részekre oszlani. Ezért nem egy "szervezetet", hanem inkább egy széleskörű nézetet szeretnék létrehozni." (remélem így is lesz. Célzás. Célzás.)

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK

K: Korábban említette, hogy vannak módok a gyógyításra háborúban, amikor nincsenek gyógyszerek. Ki tudná részletesebben fejteni?

V: Igen. Van az akupresszúra és az akupunktúra. (Sokan egyetértően bólogattak.) És más dolgok, mint a kikou (a test energiájának a szabályozása). Tudjuk, hogy vannak emberek, akik magyarázat nélkül gyógyultak meg. (A hallgatóság egyik tagjára mutatva folytatta.) Elmentem vele Amerikába. Hova is? Az atlantai Tai Kai? Akkor volt először külföldön. Nagyon keményen dolgozott. Nos mindenesetre találkozott Stephennel (Hayes) és Rumikoval. Akkor volt, igaz? Igen. Nos, Rumiko valamikor elvágta az ujját (azt hiszem). De (valaki csinált valamit és) elállt a vérzés. (Sajnálom, hogy nem tudom, ki kinek mit csinált, de a kifejlet ugyanaz volt: a vérzés elállt mindenféle szokványos orvosi beavatkozás nélkül) Egy másik eset, hogy egy hölgy tíz évig nem tudott menni. Valaki meglátogatta és a nap végére fel tudott állni és menni. Történnek ilyen dolgok körülöttünk, ez tény. Válasz a kérdésére?

K: A filmekben látjuk, hogy a ninják shurikeneket használnak. Honnan szedik őket?

V: Saját maguk csinálják.

K: Úgy érti mint a kovács?

V: Igen. Sok ninjának volt "kereskedelmi" tudománya. Az emberek általában fém dobócsillagokra gondolnak, de akármit lehet shurikenként használni. Mint ezeket. (Előveszi a névjegykártyáját.) Könnyűnek tűnik, de repül. ki lehet próbálni. (Néhányat a hallgatóságba dob.) A sarka ki tud szedni egy szemet. Egyszer veszekedtem a feleségemmel és felhúztam magamat. Felvettem egy kártyát és rádobtam. A sarokhoz ment menekülni, de a kártya követte. A szemén találta el. És a feleségemnek rosszak a szemei. Rosszul éreztem magam és elhatároztam, hogy soha többé nem töltöm ki rajta dühöm fizikailag... Akármi, aminek négy sarka van tud repülni. Rögzíts tűt a névjegykártya sarkaira, s mártsd méregbe a hegyeket. Nagyon hatékony eszközzé válik.

K: Mi okozta a nindzsa őrületet néhány évvel ezelőtt USA-ban és Európában?

V: Valaki meggyújtott egy tüzet. Amikor Amerikába mentem, sokan mondták, hogy nindzsa így, nindzsa úgy. Azt mondtam, azért mentem, hogy elnézést kérjek tőlük. Azt mondtam, hogy a nindzsa őrület nindzsája egy ártalom lett, s meg akartam mutatni, mi az igazi Ninjutsu. Aztán körülbelül egy éven belül a "rossz" ninja képe eltűnt, s megjelent a "jó" ninja, még ma is. Már van teknős nindzsa is. (Mosolyog.) Ismerik őket, igaz? Ninjateknős... Annak a nevét is átváltoztattam amit tanítok, Bujinkan Ninpo Taijutsuról Bujinkan Budo Taijutsura, hogy kifejezzem, a Ninjutsu csak része az egésznek.

K: Van egy kérdésem a Ryu-hakra vonatkozóan. Amikor tanít, kiemel egy-egy Ryu-hat?

V: Sokan túlságosan foglalkoznak a Ryu-ha-k közti különbségekkel. De ha megfigyeli a dolgokat, észreveszi, mind egyforma. A Ryu-ha-k különböző módok ugyanazon technika alkalmazására, azért vannak. A Ryu-ha-k abban különböznek, ahogyan megközelítik a technikát, de az alapokban nem. Az emberek különböző Ryu-ha-t alkalmazhatnak a taijutsu-jukban, hogy kifejezzék egyéniségüket, de nem hangsúlyozzuk az egyik, vagy a másik Ryu-ha-t: csak a lehetőségeket ismertetjük. Több szabadságot ad. (Váltogatva a Ryu-ha-kat anélkül, hogy leragadnánk valamelyiknél.) Úgy tanítunk, mint egy körző: amikor a hegye a helyén van, a lehetőségek (a Ryu-ha-kon belül és között) egy kört rajzolnak köré.

K: A filmekben vannak alakok, akik képesek az épületek emeletére felpattanni. Vannak dokumentált esetek, amikor emberek Kínában nagy magasságú falakon mennek át. Van valami hasonló ninjutsu-ban?

V: Igen. Még jómagam is tudok falat mászni. És az az ember, aki ott ül, nagyon ügyesen mászik falat. Általában akkor teszik, mikor senki sem figyel oda.

K: A filmekben vannak olyanok, hogy Kunoichi-k, nöi ninják. Most is vannak olyanok?

V: Persze.Van egy nagyon erős gyakorló Oroszországban, aki nő. Mindig elment egy csapat előtt, akik más harcművészetet gyakorolnak. Nem mondom meg, milyen művészetet, az rossz lenne. Mindenesetre minden nap gúnyolódtak, mikor elment előttük, nevettek rajta mert nő létére harcművészetet űz. Nos az egyik nap odacsapott és néhányukat egyenesbe tette, fizikailag. Attól a naptól fogva az utca másik oldalán maradtak, s nem szóltak egy szót sem. (Nevet.)

K: Azt mondja a fizikai erő?

V: Nem, nem feltétlenül fizikai erő. Sokszor mentális erő. És emellett a nőkben van valami csodálatos (megint mosolyog). És a férfiak nagyon gyengék azokban a csodálatos dolgokban.

K: Biztosan nagyon sok mindent tanult Takamatsu senseitől, de mi az amire a legjobban emlékszik? Az ami a legfontosabb?

V: Az emberek azért élnek, hogy meghaljanak. Amióta fiatal vagyok, mindig féltem a haláltól. De sosem gondoltam volna, hogy Takamatsu sensei meghalhat. Talán azért ahogy élt.

ÁLTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK:

(A beszélgetés folyamán többször említette, hogy nagyon fontos az egészséghez, hogy ne hagyjuk a lábat meghűlni. A befejezésnél is, amikor egy japán sportújságból olvasott fel egy cikket, ami Takamatsu senseiről szólt, akkor is előjött, hogy éjszakára be kell takarni a lábakat, és melegen tartani.)

[Hatsumi sensei a férfiasság jelentőségét is többször kifejezte beszéde során. A hallgatóságban levő idős hölgyek zavara ellenére Hatsumi sensei kifejezte a férfiasság jelentőségét Takamatsu sensei tanításában. Szerintem élvezte, ahogy a hölgyek elpirultak.) Megemlítette, hogy Takamatsu sensei mottója az "Állj magasan!" volt (több mint egy módon), és hogy öreg napjaiban néha úgy köszöntötték, hogy tudott játszani a beszédmódjával, s megállapítani, hogy még mindig tud "Magasan állni". Személyesen a tőlem telhető legjobbat fogom nyújtani, hogy a Bujinkan eme tanításainak ezt a szempontját űzzem.]

(Érdekes, Hatsumi sensei egyszer sem mondta, "Nagy ember volt", tanítója tiszteletére. Végig vártam, hogy mondja - rossz hangulatba menjen és valami hasonló általánosat mondjon, főleg következtetéseknél. Az emberek mindig azt csinálják. Beszéd mondásánál van egy hajlam hang töredékeit, vagy gyorsan megformálva használni banális mondatokat. Ezek a mondatok sajnos elterelik a figyelmet a mondanivalóról. Hatsumi sensei egyszer sem kalandozott el, sose tette Takamatsu sensei életét általánossá. Köszönet ezért.)

Összefoglaló: Befejezésként Hatsumi sensei egy japán sport újságból olvasott fel egy cikket, mely Takamatsu sensei-ről szólt. Végső megjegyzése, melyet annak az embernek intézett, aki korábban a Takamatsu sensei-től tanult legfontosabb dologról kérdezte, volt a leginkább elevenbe vágóbb. "Nagyon jó kérdést tett fel az imént. Takamatsu sensei azt tanította nekem, hogy az ember sír. Aztán meghal."

[forrás: Ura & Omote, 1996. március]
[japánról fordította: Benjamin Cole]
[magyarra fordította: ?]
[javította: Huszti Roland]


2017 jún. 24.
H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30